Choklad biskvier

Biskvier är Victor favoriter. Så jag måste lära mig att göra sådana. Jag måste bara överträffa och göra dom och vissa att jag är lika bra som Bianca. Ska vissa att man inte behöver gå på en bak skola för att kunna baka. Man ska bara tycka det är kul ju^^

Ingridenser till 12 biskvier
275g mandelmassa
1st ägg
Fyllning
50g mörk choklad 70%
125g rums tempererat smör
1,½dl florsocker
2tsk vaniljsocker
1 st äggula
Topping
200g mörkchoklad

Chokladbiskvier är en riktig konditorklassiker med mjuk kräm under chokladtäcket och härligt seg mandelbotten. Sarah Bernhardt bakelsen är en variant på temat, fylld med chokladtryffel i stället för smörkräm.

1. Sätt ugnen på 175°. Riv mandelmassan grovt och arbeta in äggvitan lite i taget. Det är viktigt att röra smeten slät mellan varje tillsats av äggvita så att smeten inte blir klumpig. Blanda ihop till en jämn och ganska tjock smet.

2. Fyll en spritspåse med massan och spritsa runda bottnar på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 12 min tills bottnarna blivit gyllenbruna. Låt bottnarna svalna innan de lossas och får kallna på galler med den släta sidan uppåt.
3. Smält chokladen till fyllningen i mikrovågsugn eller över vattenbad och låt den svalna något. Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och äggula vitt och fluffigt med elvisp. Vänd ner chokladen i smörkrämen.

4. Bred smörkrämen toppigt på biskvibottnarna. Låt biskvierna stelna ca 30 min i kylskåp. 

5. Bryt chokladen till toppingen i mindre bitar och smält i mikrovågsugn eller över vattenbad. Doppa biskvierna i chokladen. Låt stelna i kylskåp.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0