Hallongrottor

Jag vet inte rikitg vad man ska bjuda min lill kusin på eftersom hon är allergisk mot ägg och nötter. Men hallongrotter är något hon frossar i sig. Och hon är så himmla söt kan jag ju säga. Så jag tänkte att om ni oxå är det här problemet och aldrig vet vad ni ska bjuda på så är hallongrottorna perfekta!
Hallongrottor  ca 40 st små

  • 250 g smör eller margarin
  • 1.5 dl socker
  • 4 dl vetemjöl
  • 1 dl kokmarsan-pulver
  • 1.5 tsk bakpulver

Blanda ihop degen – helst i matberedare – och gör kulor och lägg i formar. Jag använder dom som kallas småbrödsformar – mindre än muffins – fast det går att göra stora grottor också, då minskar man värmen lite i ugnen och låter dem stå längre bara.

Tryck en grop i mitten på varje kaka och dutta i lite hallonsylt. Det går att använda Polly också – eller en Dumle, om man gör stora. In i ugnen på 175-200 grader ca 10-15 min. Kakorna ska inte få färg, bara torka liksom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0